Στα 5.287 ανήλθαν τα παράπονα που υποβλήθηκαν στο Γραφείο του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου από την έναρξη εξέτασης παραπόνων το 2015 μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2021, εκ των οποίων έχουν διευθετηθεί 5.082 παράπονα ή ποσοστό 96,12%, με το αποτέλεσμα θετικής έκβασης για τον καταναλωτή να ανέρχεται στο 32,15%.
Σύμφωνα με Ενημερωτικό Σημείωμα του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου με θέμα «Συνοπτική Ανάλυση Δραστηριοτήτων μέχρι 31/12/2021», από τα συνολικά 5.287 παράπονα, η διαδικασία εξέτασης τερματίστηκε για 2.387 παράπονα, που ως ποσοστό του συνόλου διευθετήσεων, ανέρχεται στο 46,97%. Από τα 2.695 που εξετάστηκαν επί της ουσίας τους, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Παύλος Ιωάννου αποφάσισε υπέρ του καταναλωτή σε 1.399 περιπτώσεις.
Άλλες 235 υποθέσεις κατέληξαν σε φιλικό διακανονισμό ενώ κατά του καταναλωτή εκδόθηκαν 1.061 αποφάσεις.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το Ενημερωτικό Σημείωμα, προκύπτει ότι το αποτέλεσμα θετικής έκβασης της υπόθεσης ενός καταναλωτή, ως ποσοστό του συνόλου διευθετήσεων ανέρχεται στο 32,15%, ενώ ως ποσοστό του συνόλου παραπόνων που εξετάστηκαν επί της ουσίας τους, σε 60,63%.
Εξάλλου, αναφέρεται επίσης ότι από τα συνολικά 885 παράπονα που υποβλήθηκαν το 2021, έχουν διευθετηθεί 750 παράπονα, εκ των οποίων εξετάστηκαν επί της ουσίας τους τα 349. Για 240 υποθέσεις, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος εξέδωσε απόφαση υπέρ καταναλωτή, 33 κατέληξαν σε φιλικό διακανονισμό ενώ κατά καταναλωτή εκδόθηκαν 76 αποφάσεις.
Αναφέρεται ότι η μείωση στα διευθετηθέντα παράπονα, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος (882 το 2020 έναντι 750 το 2021), οφείλεται κυρίως στη μείωση διευθετήσεων παραπόνων εναντίον ΚΕΠΕΥ.
«Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στον ειδικό χειρισμό 133 παραπόνων κατά το 2020, εναντίον συγκεκριμένης χρηματοοικονομικής επιχείρησης, μετά από σχετική διευθέτηση του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου», προστίθεται.
Σύμφωνα με το Σημείωμα του Επιτρόπου, από τα συνολικά 885 παράπονα που υποβλήθηκαν κατά το 2021, εναντίον των ΚΕΠΕΥ στρέφονταν 456 εξ’ αυτών, δηλαδή το 51,53% του συνόλου, τα 407 υποβληθέντα παράπονα ή ποσοστό 45,99%, στρέφονταν εναντίον ΑΠΙ (συμπεριλαμβανομένων ΕΕΠ), ενώ 22 παράπονα, ή ποσοστό 2,49%, αφορούσε σε διαφορές με Ασφαλιστικές Εταιρείες.
Σημειώνεται ότι το σύνολο των παραπόνων που υποβλήθηκαν κατά το έτος 2021, αποτελεί τον μέγιστο ετήσιο αριθμό υποβληθέντων παραπόνων από την έναρξη λειτουργίας του Φορέα, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 7% από το προηγούμενο έτος και του 29% από το 2019.
Αναφέρεται επίσης ότι η αύξηση που παρατηρείται στον αριθμό των υποβληθέντων παραπόνων, από το προηγούμενο έτος, αφορά κυρίως στα παράπονα που υποβάλλονται στο Γραφείο του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου εναντίον του τραπεζικού τομέα.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι τα υποβληθέντα παράπονα εναντίον ΑΠΙ, ως ποσοστό επί του ετήσιου αριθμού υποβληθέντων παραπόνων, αυξήθηκαν από το 35,35% που ήταν το προηγούμενο έτος στο 45,99%. Τα αντίστοιχα ποσοστά υποβληθέντων παραπόνων, τόσο εναντίον ΚΕΠΕΥ όσο και εναντίον Ασφαλιστικών εταιρειών, παρουσίασαν μείωση από το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με το Ενημερωτικό Σημείωμα του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, κατά το 2021, τερματίστηκαν 167 παράπονα που στρέφονταν εναντίον ΑΠΙ. Από τα 158 παράπονα που εξετάστηκαν επί της ουσίας τους από τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, εκδόθηκε απόφαση υπέρ του καταναλωτή για 115 παράπονα, που αποτελεί το 72,78% των πλήρως εξετασθέντων παραπόνων, ενώ για μόλις 43 εκδόθηκε απόφαση κατά καταναλωτή.
Επιπλέον, από τα 410 παράπονα εναντίον ΚΕΠΕΥ, που διευθετήθηκαν κατά την διάρκεια του 2021, προχώρησαν σε πλήρη εξέταση τα 183. Για μόλις 29 παράπονα εκδόθηκε απόφαση κατά καταναλωτή, ενώ για 121 εκδόθηκε απόφαση υπέρ του καταναλωτή.
Σημειώνεται πως το σύνολο των παραπόνων, των οποίων η εξέταση κατέληξε σε απόφαση υπέρ του καταναλωτή, ως ποσοστό των παραπόνων που εξετάστηκαν επί της ουσίας τους, ανέρχεται στο 66,12%.
«Εάν σε αυτά προσθέσουμε τις 33 υποθέσεις για τις οποίες επετεύχθη φιλικός διακανονισμός, αποτέλεσμα το οποίο θεωρείται προς όφελος του καταναλωτή, το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 84,15%», προστίθεται στο Σημείωμα του Επιτρόπου.
Αναφέρεται επίσης ότι οι αντίστοιχες διευθετήσεις υπέρ του καταναλωτή για παράπονα που στρέφονταν εναντίον Ασφαλιστικών Εταιρειών, ως ποσοστό των 8 παραπόνων που έτυχαν πλήρους εξέτασης από τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, ανέρχονται στο 50%, εφόσον για 4 εκδόθηκε απόφαση υπέρ καταναλωτή ενώ για ίδιο αριθμό εκδόθηκε απόφαση κατά καταναλωτή.