Ερευνητική για ΤΑΚΑΤΑ: Υποστελέχωση και απουσία ενημέρωσης προς Υπ. Μεταφορών

Ζητήματα υποστελέχωσης του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και την απουσία ενημέρωσης προς το Υπουργείο Μεταφορών ανέδειξαν η νυν και δύο πρώην Γενικοί Διευθυντές του Υπουργείου κατά την τοποθέτησή τους την Πέμπτη ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τους αερόσακους Takata.

Πρώτη κλήθηκε ενώπιον την επιτροπής η νυν Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη, η οποία, όπως δήλωσε, κατέχει την εν λόγω θέση από τον Νοέμβριο του 2024.

Ερωτηθείσα από τον πρόεδρο της επιτροπής, Μιχαλάκη Χριστοδούλου, αν η ίδια θεωρεί ότι ασκείτο η δέουσα εποπτεία στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, δεδομένου ότι υπάγεται στο Υπουργείο Μεταφορών, η κ. Χασάπη είπε ότι είναι σε θέση να μιλήσει μόνο για την περίοδο που βρίσκεται στη θέση της και πως δεν γνωρίζει τι έχει προηγηθεί, προσθέτοντας ότι ζήτησε από το αρχείο του Υπουργείου να εντοπίσει όλα τα σχετικά έγγραφα ώστε να τα παραδώσει στην επιτροπή.

Ακολούθως, τοποθετούμενη επί των ερωτημάτων που της είχε αποστείλει η επιτροπή, είπε ότι από την ανάληψη των καθηκόντων της γίνονταν συναντήσεις στο Υπουργείο και συζητούνταν τυχόν επιπλέον ενέργειες.

Σημείωσε δε ότι η αρχική εκείνη περίοδος χαρακτηρίστηκε από ιδιαίτερα αυξημένο φόρτο εργασίας λόγω, όπως είπε, της ενημέρωσης που έπρεπε να τύχει ως νέα γενική διευθύντρια αλλά και της ταυτόχρονης διαδικασίας ολοκλήρωσης της β’ φάσης των αεροδρομίων που έπρεπε να χειριστεί το Υπουργείο. «Ήμουν σε κάποιες συναντήσεις, υπήρχε κινητικότητα από το ΤΟΜ και δίνονταν οδηγίες από το Υπουργείο», προσέθεσε σχετικά.

Αναφορικά με το ζήτημα της υποστελέχωσης, είπε πως εστάλη επιστολή τον Δεκέμβριο του 2024 προς την ΕΔΥ με την οποία το Υπουργείο ζητούσε να δοθεί προτεραιότητα για την πλήρωση θέσης Λειτουργού Οδικών Μεταφορών, προσθέτοντας ότι αναμένεται ακόμα πλήρωση θέσεων κλίμακας Α9, Α11 και Α14.

Συμπλήρωσε ότι από τον Νοέμβριο του 2024 έχουν πληρωθεί 5 θέσεις Λειτουργών Οδικών Μεταφορών, 7 θέσεις Ελεγκτών και 4 θέσεις Τεχνικών, ενώ τον Ιανουάριο του 2025 ζήτησε από τους διευθυντές των τμημάτων του Υπουργείου σχόλια για τις επιπτώσεις της υποστελέχωσης και προτάσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Χασάπη είπε ότι δεν έχουν εντοπιστεί κενά ως προς τη συμμόρφωση με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 858/2018, προσθέτοντας ωστόσο πως κενά παρουσιάζει ο ίδιος ο κανονισμός αφού δεν ρυθμίζει με λεπτομέρεια τις ανακλήσεις των «γκρίζων» οχημάτων.

Σε ερώτηση του προέδρου της επιτροπής αν έχει εντοπίσει στους φακέλους και τα στοιχεία που συνέλεξε κατά πόσο το Υπουργείο ή το ΤΟΜ είχαν διαπιστώσει κίνδυνο για την οδική ασφάλεια ή αν είχαν πραγματοποιήσει συναντήσεις για το θέμα στο παρελθόν, η κ. Χασάπη είπε ότι από τον Νοέμβριο του 2024, όταν και ανέλαβε, και έπειτα υπήρξε κινητοποίηση στο Υπουργείο, δεν έχει ωστόσο εικόνα για το τι συνέβαινε πριν από αυτήν την περίοδο.

Ερωτηθείσα από το μέλος της επιτροπής και Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου, Μιχάλη Βορκά, αν γίνονταν έλεγχοι σε οχήματα με βάση τον κανονισμό, η κ. Χασάπη είπε ότι γίνονταν έλεγχοι αλλά σε πολύ μικρή κλίμακα λόγω σοβαρής υποστελέχωσης, προσθέτοντας ότι δεν υπήρχε ανεξάρτητη αρχή εποπτείας της αγοράς.

Ακολούθως, ενώπιον της Επιτροπής παρουσιάστηκε ο τέως Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου, Αντώνης Κουτσούλλης, ο οποίος υπηρέτησε στη θέση μεταξύ Ιουλίου 2023 και Σεπτεμβρίου 2024.

Όπως ανέφερε, κατά τη διάρκεια της θητείας του υπήρχαν προβλήματα υποστελέχωσης σε όλα τα επίπεδα, ενώ ήταν κενές οι θέσεις όλων των διευθυντών των τμημάτων, οι οποίες καλύπτονταν από αναπληρωτές διευθυντές.

Προσέθεσε πως επί δικής του θητείας πληρώθηκαν όλες οι διευθυντικές θέσεις και έγινε προσπάθεια να πληρωθούν όσο τον δυνατόν περισσότερες από τις υπόλοιπες.

Σχετικά με το ζήτημα των ανακλήσεων, είπε ότι με την ανάληψη των καθηκόντων του διαπίστωσε ότι ο Υπουργός Μεταφορών έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για το ΤΟΜ και το ίδιο το ζήτημα με τη διεξαγωγή συχνών συναντήσεων, ενώ τον Οκτώβριο του 2023 ο ίδιος επισκέφθηκε τον Διευθυντή του ΤΟΜ και συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετώπιζε.

Συμπλήρωσε ότι έγιναν συναντήσεις και με εκπροσώπους των ΣΕΜΗΟ-ΠΑΣΕΑ, κατά τις οποίες, όπως ανέφερε, διαπιστώθηκαν «έντονες και αντίθετες θέσεις».

Για το ζήτημα των αερόσακων Takata, ο κ. Κουτσούλλης είπε ότι δεν τέθηκε ποτέ ενώπιόν του σχετική έκθεση, εκφράζοντας παράλληλα την άποψη ότι το Υπουργείο πρέπει να ενημερώνεται από την σχετική αρμόδια αρχή και πως οι ίδιοι δεν έλαβαν ποτέ επίσημη ενημέρωση.

Ερωτηθείς από τον κ. Χριστοδούλου αν υπήρχε εποπτεία από το Υπουργείο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών και τις Ηλεκτρομηχανολογικές Υπηρεσίες (ΗΜΥ) ώστε να γνωρίζει αν προέκυπταν θέματα οδικής ασφάλειας, ο κ. Κουτσούλλης είπε ότι η πρώτη επαφή του με το ζήτημα των αερόσακων Takata ήταν όταν ανέλαβε Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου.

Συμπλήρωσε ότι γίνονταν συνεχείς συναντήσεις με το ΤΟΜ και παρακολουθείτο η πορεία των ανακλήσεων, σημειώνοντας παράλληλα πως πρόκειται για ένα «σύνθετο, πολύπλοκο και εξειδικευμένο θέμα».

Μετέφερε επίσης στην επιτροπή τη θέση του ΤΟΜ ότι την ευθύνη για την αξιολόγηση κινδύνου την έχει ο κατασκευαστής, ο οποίος πρέπει να ενημερώσει σχετικά με το ποια οχήματα δεν είναι κατάλληλα προς χρήση.

Συμφώνησε επίσης με τη θέση του προέδρου της επιτροπής ότι η αντίληψη που ΤΟΜ εξαντλείται στο να δίνει στοιχεία των ιδιοκτητών προς ανάκληση των αυτοκινήτων.

Σε ερώτηση του έτερου μέλους της επιτροπής, Θεοδόσιου Χατζημιχαήλ, αν υπάρχει διαδικασία ενημέρωσης του Υπουργείου από τις ΗΜΥ, ο τέως ΓΔ του Υπουργείου είπε ότι εξαρτάται από την κάθε αρμόδια αρχή να κρίνει τι θα κοινοποιήσει, ενώ επανέλαβε τη θέση του ότι σε περίπτωση κάποιου συμβάντος θα πρέπει να υπάρχει ένα τελικό πόρισμα και η αρχή που το συντάσσει να ενημερώνει μετέπειτα το Υπουργείο.

Ερωτηθείς από τον κ. Βορκά αν υπήρχε ενημέρωση για την καθυστέρηση υλοποίησης των ανακλήσεων, ο κ. Κουτσούλλης είπε ότι υπήρχε συνεχής ενημέρωση για την πορεία των ανακλήσεων και πως ο ρυθμός αντικατάστασης επιταχύνθηκε αφότου ανέλαβε ο ίδιος. Επανάλαβε δε τη θέση του ΤΟΜ περί ευθύνης του κατασκευαστή ως προς την αξιολόγηση του κινδύνου, με τον κ. Βορκά να διερωτάται ποια η ευθύνη του κράτους τη στιγμή που «δύο παιδιά πέθαναν και ακόμη ένα παραμορφώθηκε από την έκρηξη αερόσακων».

Τρίτος κατά σειρά κλήθηκε ενώπιον της επιτροπής ο πρώην Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Σταύρος Μιχαήλ, ο οποίος διετέλεσε επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας του Υπουργείου μεταξύ Δεκεμβρίου 2018 και Ιουνίου 2022.

Ερωτηθείς από τον πρόεδρο της επιτροπής αν το ΤΟΜ και οι ΗΜΥ έχουν ευθύνη να ενημερώνουν το Υπουργείο για τα προβλήματα που εντοπίζουν, ο κ. Μιχαήλ είπε ότι επί της δικής του θητείας γίνονταν τακτικές συναντήσεις με όλα τα τμήματα και παρεχόταν ενημέρωση για τις ενέργειες που έπρεπε να αναληφθούν.

Σε ερώτηση αν υπήρξε ενημέρωση από το ΤΟΜ για την παγκόσμια εκστρατεία αντικατάστασης των αερόσακων Takata, ο κ. Μιχαήλ απάντησε αρνητικά, προσθέτοντας πως υπήρξε ενημέρωση για θέματα όπως η ασφάλεια των λεωφορείων και η επέκταση των συνεργείων για τον τεχνικό έλεγχο οχημάτων.

«Δεν συζητήθηκαν οι ανακλήσεις, εκ των υστέρων ενημερώθηκα για επιστολή-εγκύκλιο του ΤΟΜ το 2017 προς τους διανομείς για τη διαδικασία των ανακλήσεων», συμπλήρωσε σχετικά, προσθέτοντας ότι άκουσε πρώτη φορά για την υπόθεση Takata το 2023 και πως δεν είχε ενημερωθεί για το δυστύχημα που σημειώθηκε το 2017.

Η διαδικασία θα συνεχιστεί αύριο, Παρασκευή 16 Μαΐου στις 10 π.μ., με την κλήση του πρώην Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή στο Υπουργείο Μεταφορών, Γιάννη Νικολαΐδη.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Ροή Ειδήσεων

Διαφωνίες και αποχωρήσεις από το διοικητικό συμβούλιο…

Εξελίξεις προκύπτουν στο σωματείο του ΑΠΟΕΛ. Μετά από διαφωνίες...

Τραμετσάνι και Τρισκόφσκι είδαν τους μικρούς και… πήραν σημειώσεις! (ΦΩΤΟΣ)

Ενημέρωση από την ΑΕΛ για το δίτερμα ανάμεσα στις...

Τέλος τα εργομετρικά και φεύγουν για Λετονία! (ΦΩΤΟΣ)

Ολοκληρώθηκαν οι εργομετρικές εξετάσεις στον Άρη και η ομάδα...

«Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που πήγα στην Ανόρθωση…» (ΒΙΝΤΕΟ)

Τους λόγους που τον έκαναν να επιλέξει να συνεχίσει...

Δημοφιλή

ΚΟΑ για ΝΕΟΦΥΤΙΔΗ: «Επιτίθεται μανιωδώς στον ΚΟΑ, δεν θα ασχοληθούμε ποτέ ξανά»

Οι ραδιοφωνικές δηλώσεις του προέδρου του ΠΑΣΠ Σπύρου Νεοφυτίδη...

Βάζει υπογραφή στη νέα του ομάδα ο Σπιλέφσκι…

Σύμφωνα με δημοσιεύματα στη Ρωσία, ο Αλεξέι Σπιλέφσκι θα...

«Πρώτη φορά το νιώθω αυτό στην Εθνική, δεν φοβάται κανέναν αντίπαλο ο προπονητής…»

Σε ραδιοφωνικές του δηλώσεις ο αρχηγός της Εθνικής Κύπρου...

Έκρηξη βόμβας σε καφενείο στη Λευκωσία…

Έκρηξη βόμβας σε καφενείο στη Λευκωσία, σημειώθηκε τα ξημερώματα...

Δύο ΓΚΟΛ ο Σέμα με την Εθνική Σουηδίας!

Ο ποδοσφαιριστής της Πάφος FC, Κεν Σέμα βρήκε δίχτυα...

Ιράν: Απρόκλητη επίθεση του Ισραήλ – Συνένοχες οι ΗΠΑ…

Εντελώς απρόκλητη ήταν η επίθεση του Ισραήλ κατά του Ιράν, ανέφερε ο Ιρανός Υπουργός Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί, λέγοντας ότι έχουν «αδιάσειστα στοιχεία για τις...

«Έχουμε τον πλήρη έλεγχο του εναέριου χώρου της Τεχεράνης» λέει το Ισραήλ…

Το Ισραήλ υποστηρίζει ότι ελέγχει τον εναέριο χώρο της Τεχεράνης, προηγήθηκε η ομοβροντία πυραύλων του Ιράν - Μετά την ομοβροντία πυραύλων που εξαπέλυσε το Ιράν...

Μεμονωμένες καταιγίδες και χαλάζι το απόγευμα σε εσωτερικό και ορεινά…

Βροχερός θα είναι ο καιρός το απόγευμα ενώ αναμένονται μεμονωμένες καταιγίδες στα ορεινά και στο εσωτερικό. Σε καταιγίδα δεν αποκλείεται να πέσει και χαλάζι. Απόψε...

Ο Χαμενεΐ κρύβεται σε υπόγειο καταφύγιο στα βόρεια της Τεχεράνης, μεταδίδει το Iran International

Ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, μεταφέρθηκε σε υπόγειο καταφύγιο στην περιοχή Λαβιζάν, στο βορειοανατολικό τμήμα της Τεχεράνης, λίγες ώρες αφότου το Ισραήλ ξεκίνησε...

Οδυσσέας Μιχαηλίδης: Την Παρασκευή η κατάθεση του στην Αστυνομία…

Την Παρασκευή 20/6 θα εμφανιστεί στο ΤΑΕ Αρχηγείου ο ηγέτης του «ΑΛΜΑ» και τέως Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, με την κλήση που έλαβε από...

Ιράν: Η αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι ο Αλί Χαμενεΐ είναι νεκρός…

Μπαράζ επιθέσεων εξαπέλυσε το βράδυ της Κυριακής τόσο το Ιράν όσο και το Ισραήλ με αποτέλεσμα να υπάρχουν νεκροί και τραυματίες και στις δύο...