Σημαντικά ευρήματα υπάρχουν μέσα στην έρευνα του Γενικού Ελεγκτή αναφορικά με τα κόκκινα δάνεια των Πολιτικά Εκτεθειμένων Προσώπων (ΠΕΠ). Ευρήματα που καταδεικνύουν τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος αλλά και τη διαπλοκή που επικρατούσε για πολλά χρόνια κάτι που επέφερε και το τελικό κλείσιμο του Συνεργατισμού.
Μέσα στην έρευνα υπάρχουν αναλυτικές καταστάσεις που παρουσιάζουν το μεγάλο φαγοπότι που γινόταν στον Συνεργατισμό καθώς και τις ευθύνες των πολιτικών προσώπων – όσων εξ’ αυτών γνώριζαν – τόσο στο διασυρμό του Συνεργατισμού όσο και στο τελικό κλείσιμο του.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, Συνεργατικό Πιστωτικό ίδρυμα έδινε δάνεια εκατομμυρίων σε άνεργα και χαμηλόμισθα συγγενικά πρόσωπα πρώην βουλευτή για τα οποία υπήρχε υψηλό ρίσκο.
Σύμφωνα με τον έλεγχο του Γενικού Ελεγκτή, από τα 161 ΠΕΠ που ελέχθησαν:
- 61 δεν είχαν χορηγήσεις από πρώην ΣΠΙ (Συνεργατικά Πιστωτικά Ιδρύματα)
- 60 ΠΕΠ είχαν μόνο εξυπηρετούμενες χορηγήσεις από ΣΠΙ
- 52 ΠΕΠ είχαν χορηγήσεις που κατέστησαν Μη Εξυπηρετούμενες έστω και για μια χρονική περίοδο
Μέσα στα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, υπάρχει και μία περίπτωση που πραγματικά «βγάζει μάτι» αφού Συνεργατικό Πιστωτικό Ίδρυμα φαίνεται να παραχώρησε δάνεια ύψους 3,3 εκατομμυρίων ευρώ σε άτομα που συνδέονται με πρώην βουλευτή της Κυπριακής Δημοκρατίας με τον κωδικό αριθμό (ΠΕΠ 8).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργαστήκαμε, συγκεκριμένο ΣΠΙ προχώρησε σε παραχώρηση 4 δανείων αξίας 3,397 εκατομμυρίων ευρώ σε άτομα από το στενό κύκλο του εν λόγω βουλευτή χωρίς να γίνει ορθή αξιολόγηση της αποπληρωμής τους.
Όπως καταγράφεται στο «Έντυπο Αξιολόγησης Αιτητή», πρόκειται για πολύ προβληματικό και μη βιώσιμο δανεισμό, για τον οποίον δεν υπήρχαν εισοδήματα που να μπορούν να τον εξυπηρετήσουν, λόγω του μεγάλου δανεισμού των οφειλετών και σε άλλα Πιστωτικά Ιδρύματα.
Επιπρόσθετα, καταγράφεται ότι, σύμφωνα με έρευνα του Κτηματολογίου, που προσκόμισαν οι οφειλέτες, αυτοί δεν κατείχαν άλλη ακίνητη περιουσία αξίας, η οποία θα μπορούσε να υποθηκευτεί ως ενίσχυση των εξασφαλίσεων των χορηγήσεών τους.
Από τον έλεγχο των εγγράφων για τη συγκεκριμένη χορήγηση διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
α. Στις αιτήσεις χορήγησης πιστωτικών διευκολύνσεων καταγράφηκε ότι οι χορηγήσεις αφορούσαν σε αναδιαρθρώσεις παλαιότερων προβληματικών χορηγήσεων. Δεν έγινε επαρκής αξιολόγηση των αιτήσεων χορήγησης, ωστόσο, οι χορηγήσεις παραχωρήθηκαν.
β. Στην αίτηση της χορήγησης (i) για ποσό €1.097.000, δεν καταγράφηκε η απόφαση της Επιτροπής Χορηγήσεων και επιπλέον δεν υπογράφτηκε από τα μέλη της εν λόγω Επιτροπής. Η χορήγηση εγκρίθηκε από την ΣΚΤ. Σημειώνουμε ότι η χορήγηση αυτή ήταν αποτέλεσμα αναδιάρθρωσης προηγούμενης ΜΕΧ του 2008, με την οποία, σύμφωνα με τη ΣΕΔΙΠΕΣ/ΚΕΔΙΠΕΣ, διαγράφηκε ποσό ύψους €110.000, μειώθηκε το επιτόκιο και αυξήθηκαν οι εξασφαλίσεις. Όπως καταγράφεται σε επιστολή της ΣΚΤ προς το ΣΠΙ που παραχώρησε τη χορήγηση, ημερ. 18.9.2015, το ποσό διαγραφής αφορούσε σε τόκους υπερημερίας και διαφορά επιτοκίου.
γ. Στην αίτηση της χορήγησης (iv) για ποσό €1.000.000, όπως προαναφέρθηκε, οφειλέτες ήταν στενό συγγενικό πρόσωπο του ΠΕΠ 8, το οποίο ήταν συνταξιούχος με ετήσιο εισόδημα €21.388 και τρίτο πρόσωπο, το οποίο ήταν άνεργο χωρίς εισοδήματα.
δ. Στην αίτηση της χορήγησης (ii) για ποσό €1.000.000, όπως επίσης προαναφέρθηκε, οφειλέτες ήταν δύο πρόσωπα, εκ των οποίων ο ένας ήταν άνεργος, ενώ ο άλλος ήταν ιδιωτικός υπάλληλος, με ετήσιο εισόδημα €12.000.
Σύμφωνα με τη ΣΕΔΙΠΕΣ/ΚΕΔΙΠΕΣ, οι χορηγήσεις (ii) μέχρι (iv) προέκυψαν από την αναδιάρθρωση έξι ΜΕΧ, το 2013. Οι χορηγήσεις αυτές αφορούσαν στην εταιρεία Ε, σε στενό συγγενικό πρόσωπο του ΠΕΠ 8 και σε τρίτα πρόσωπα. Οι χορηγήσεις στα φυσικά πρόσωπα ήταν ενυπόθηκες με την Εταιρεία Ε να ήταν ο ενυπόθηκος ιδιοκτήτης. Παράλληλα, από την αναδιάρθρωση των έξι ΜΕΧ, δεν προέκυψε οποιαδήποτε διαγραφή ποσού ή ΥΔΥΠ (Υπόλοιπο για διαγραφή Υπό προϋποθέσεις).