Διαβάζοντας τα νέα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της ΕΕ για την πρωτιά της Κύπρου σε σχέση με τον πληθυσμό της στα επιβατικά αυτοκίνητα, δεν μας παραξενεύουν καθόλου τα στοιχεία.
Πως να μην έχουμε ο καθένας το αυτοκίνητο του απο τη στιγμή που δεν υπάρχουν εύκολες συγκοινωνίες που να μας βοηθούν και να μας εξυπηρετούν στην καθημερινότητα μας; Φανταστείτε ότι ένας πολίτης που διαμένει Έγκωμη και πρέπει να μεταβεί στη Λεμεσό για δουλειά, πρέπει να πάει από την κοντινότερη στάση στο άγαλμα του Σολωμού και από εκεί να πάει Λεμεσό και αυτό θα του πάρει 3 ώρες τουλάχιστον.
Από την άλλη, καλή η προσπάθεια του Park and Ride αλλά πόσους βολεύει στην τελική; Η κίνηση προς τη Λευκωσία κάθε πρωί είναι μαρτύριο… Και περιμένουμε αλλαγές, έργα ή τουλάχιστον κάποιες αποτελεσματικές κινήσεις για να μπορούμε επιτέλους να χρησιμοποιούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Η έρευνα
Η Κύπρος ήταν η χώρα με την τέταρτη μεγαλύτερη αναλογία επιβατικών αυτοκινήτων σε σχέση με τον πληθυσμό της το 2022, καθώς 658 αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν σε κάθε 1000 κατοίκους, αριθμός που ήταν σημαντικά υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ που βρισκόταν στα 560 οχήματα ανά 1000 άτομα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat, η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε επίπεδο ΕΕ, ο μέσος αριθμός αυτοκινήτων κατ’ αναλογία πληθυσμού αυξήθηκε κατά 14,3% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 2012 με 2022, από 490 σε 560 επιβατικά αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους.
Στην Κύπρο, ο αριθμός αυξήθηκε κατά 19,9% την ίδια περίοδο, από 549 οχήματα ανά 1000 κατοίκους το 2012, σε 658 οχήματα ανά 1000 κατοίκους το 2022.
Η νησιώτικη γεωγραφία
Από την άλλη, η Κύπρος ήταν μια από τις χώρες με τις χαμηλότερες αναλογίες οδικών ελκυστήρων (των οχημάτων τα οποία τραβούν ημιρυμουλκούμενα φορτηγά), μαζί με τη Μάλτα (2,3 και 2,2 ανά 1000 άτομα πληθυσμού αντίστοιχα), κάτι που εξηγείται σύμφωνα με τη Eurostat από τη νησιωτική γεωγραφία των δύο χωρών και τις σύντομες αποστάσεις.
Οι υπόλοιπες χώρες
Το 2022 η Ιταλία είχε την υψηλότερη αναλογία με 684 επιβατικά αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους. Ακολουθούσαν το Λουξεμβούργο (678), η Φινλανδία (661) και η Κύπρος (658).
Η Λετονία είχε το χαμηλότερο ποσοστό με 414 επιβατικά αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους, και ακολουθούσαν η Ρουμανία (417) και η Ουγγαρία (424).
Τα στοιχεία δείχνουν υψηλότερους ρυθμούς αύξησης των επιβατικών αυτοκινήτων στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής ΕΕ μεταξύ 2012 και 2022. Μεταξύ των κρατών μελών η Ρουμανία κατέγραψε την υψηλότερη αύξηση επιβατικών αυτοκινήτων ανά 1000 κατοίκους (+86,2%, +193), και ακολουθούσαν η Κροατία (+44,8%, +152), η Ουγγαρία (+40,9%, +123), η Σλοβακία (+40,1%, +135) και η Εσθονία (+39,7%, +181).