Στη συνέντευξη Τύπου για παρουσίαση των νέων μέτρων που αποφάσισε το Υπουργικό Συμβούλιο για αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού ο Υπουργός Υγείας Κωνσταντίνος Ιωάννου τόνισε ότι «για να είμαστε περισσότερο ασφαλείς κατά την παρουσία μας σε συγκεκριμένους χώρους που παρατηρείται συγχρωτισμός και αυξημένη παρουσία ατόμων, παράλληλα με τη χρήση μάσκας και την τήρηση των υπόλοιπων μέτρων ατομικής προστασίας, αποφασίστηκε ότι σε χώρους συγχρωτισμού (π.χ. εμπορικά κέντρα, υποστατικά εστίασης, εκκλησίες, κτλ), θα πρέπει να ισχύει μια από τις πιο κάτω προϋποθέσεις, ως προσωρινό μέτρο, με ισχύ από την ερχόμενη Δευτέρα 10 Μαϊου
- Να έχουν εμβολιαστεί τουλάχιστον με μια δόση και να έχει παρέλθει διάστημα 3 εβδομάδων ή
- Να έχουν νοσήσει από την ασθένεια COVID-19 τους τελευταίους 6 μήνες, ή
- Εάν δεν ισχύει ένα από τα πιο πάνω, και ως προσωρινή λύση μέχρι να προχωρήσει περισσότερο η εμβολιαστική κάλυψη, δίνεται η επιλογή στους πολίτες ηλικίας 12 ετών και άνω να προσκομίζουν πιστοποιητικό αρνητικού τεστ, PCR ή rapid test, με ισχύ 72 ωρών. Για παράδειγμα, εάν το τεστ έγινε την Κυριακή στις 10 το πρωί θα έχει ισχύ μέχρι την Τρίτη τα μεσάνυκτα».
Η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Ειρήνη Λοϊζίδου Νικολαΐδου μίλησε στους ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ εξηγώντας πως αναμένουν από το Υφυπουργείο Καινοτομίας όλα τα σχετικά ούτως ώστε «να απαντήσουμε πώς η συγκεκριμένη επεξεργασία είναι κάτω από τα πλαίσια της νομιμότητας και είναι εντάξει όλα όσα αποφάσισαν».
«Αναμένουμε αφού δεν ξέρουμε ακόμα σε τι αφορά ουσιαστικά στο συγκεκριμένο κομμάτι. Αναμένουμε τα σχετικά για να κριθεί αν τίθεται θέμα παραβίασης των προσωπικών δεδομένων. Αναμένεται η εκτίμηση αντίκτυπου που επιβάλλεται από το CoronaPass, το πώς θα λειτουργήσει ακριβώς, το αν θα υπάρχει ενιαία βάση δεδομένων, ποιος θα είναι ο ιδιοκτήτης αυτής της βάσης, πώς θα λειτουργούν τα συστήματα μεταξύ τους», δηλώνει.
Παράλληλα εξηγεί πως «υπάρχει υποχρέωση για τέτοιου είδους επεξεργασίες με βάση τον κανονισμό να υποβάλλεται στο γραφείο μας εκτίμηση αντικτύπου της επεξεργασίας και να γίνεται και διαβούλευση με την εποπτική αρχή. Για να ισχύσει δηλαδή ο,τιδήποτε από αυτά τα θέματα που έχουν να κάνουν με επεξεργασία προσωπικών δεδομένων τόσου μεγάλου όγκου θα πρέπει να ακολουθήσουν τις υποχρεώσεις που επιβάλει ο γενικός κανονισμός, να υποβάλεται η εκτίμηση αντικτύπου που ουσίαστικά είναι μια έκθεση ρίσκου», τονίζοντας πως είναι από τις επεξεργασίας που δεν μπορούν ν’ αρχίσουν να λειτουργούν χωρίς να περάσουν από διαβούλευση. Είναι κάτι που επιβάλεται από το GDPR που για τέτοιου είδους αποφάσεις και για τέτοιου είδους επεξεργασίες είτε από τις Δημόσιες Αρχές είτε από Ιδιωτικές. «Οποιαδήποτε επεξεργασία γίνεται έχει και ένα ρίσκο για τα προσωπικά μας δεδομένα, αυτό το ρίσκο με βάση την εκτίμηση σταθμίζεται».
«Όταν προκύψει οποιοδήποτε θέμα είτε μετά από παράπονο είτε μετά από έλεγχο όπως κάνει η Αστυνομία, όπως σε όλα τα άλλα της θέματα θα μπορεί να ζητήσει την επίδειξη του συγκεκριμένου πιστοποιητικού, όπως και αρμόδιοι επιθεωρητές», τονίζει, εξηγώντας πως υπάρχουν αρμόδιοι επιθεωρητές δυνάμει νομοθεσιών, «για παράδειγμα το Υπουργείο Παιδείας έχει στη δική του νομοθεσία ότι υπάρχει αρμόδιος επιθεωρητής και βοηθός διευθυντής για θέματα υγείας και ασφάλειας. Επομένως ένα τέτοιο άτομο θα μπορούσε να ελέγξει τα πιστοποιητικά των μαθητών».
Η Επίτροπος επιπρόσθετα εξηγεί πως το CoronaPass δεν έχει σχέση με το GreenPass το οποίο έχει προωθηθεί από την Κομισιόν στη βάση των ευρωπαϊκών οδηγιών. Όπως είπε, το GreenPass είναι σε άλλη βάση και αφορά μόνο τα ταξίδια και τη διακίνηση των πολιτών εντός και εκτός ΕΕ, ενώ το CoronaPass είναι για να μετακινούνται οι Κύπριοι πολίτες εντός της χώρας μας και την πρόσβαση που θα έχουν σε διάφορους χώρους. «Έχουν την ίδια λογική αλλά δεν είναι το ίδιο».
Σχετικά με την προσκόμιση του αποδεικτικού για τεστ η Επίτροπος διευκρινίζει πως «ο εργοδότης καταγράφει το όνομα, την ημερομηνία rapid test και τον αριθμό της απόδειξης. Δεν χρειάζεται κάτι άλλο, αν υπάρξει ο οποιοσδήποτε έλεγχος την ευθύνη την έχει ο εργαζόμενος», αναφέρει.