fbpx

«Φουρτούνα» στο λιμάνι

Μεγάλη κόντρα ξέσπασε τις τελευταίες μέρες μεταξύ Κυβέρνησης και ΑΚΕΛ σχετικά με το λιμάνι Λεμεσού, αλλά και με το κατά πόσο ήταν αποδοτική η ιδιωτικοποίηση του.

Πολλές ήταν και οι προσδοκίες των κυβερνώντων από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού αλλά όπως δείχνουν τα στοιχεία μειώνονται οι αφίξεις των εμπορευματοκιβωτίων από το 2016 (χρονιά πριν την ιδιωτικοποίηση) μέχρι και το 2019.

Συγκεκριμένα, μείωση καταγράφουν οι αριθμοί εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι Λεμεσού, μετά  την ιδιωτικοποίηση του, σύμφωνα και με επιστολή του Υπουργού Μεταφορών Γιάννη Καρούσου στην Βουλή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργαστήκαμε, πριν από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού το 2016 έφθασαν στο λιμάνι 45,922 εμπορευματοκιβώτια  ενώ μετά την ιδιωτικοποίηση το 2017 έφθασαν στο λιμάνι 19,368 εμπορευματοκιβώτια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, χρόνο με το χρόνο από το 2017 παρατηρείται σημαντική μείωση στα εμπορευματοκιβώτια που φθάνουν στο λιμάνι της Λεμεσού.  Αναλυτικότερα, το 2018 έφθασαν 6,245, το 2019: 2,813 και το 2020: 4,917.

Την ίδια ώρα στο λιμάνι Λάρνακας ξεπεράστηκε το πλαφόν των 900 χιλιάδων τόνων, το οποίο είχε τεθεί με την συμφωνία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού.

Τι γίνεται, όμως, με τα έσοδα από το λιμάνι της Λεμεσού; Ακολουθούν και αυτά πτωτική πορεία;

Η θέση της Αντιπολίτευσης

Ο εκπρόσωπος τύπου του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου, μίλησε για κάκιστη συμφωνία ξεπουλήματος του λιμανιού της Λεμεσού από την κυβέρνηση ΔΗΣΥ γεγονός που αποβαίνει σε βάρος της οικονομίας και της κοινωνίας.

Σύμφωνα με το ΑΚΕΛ, μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού το διαμετακομιστικό εμπόριο από το εν λόγω λιμάνι μειώθηκε. Κι αυτό, γιατί οι χρεώσεις του λιμανιού αυξήθηκαν σημαντικά, με αποτέλεσμα εταιρείες που το χρησιμοποιούσαν αποχώρησαν και πήγαν σε ανταγωνιστικά λιμάνια. 

Συνεχίζοντας, η αντιπολίτευση αναφέρει  ότι τα κόστη στο εξαγωγικό εμπόριο έχουν αυξηθεί σημαντικά, εξαιτίας των αυξημένων χρεώσεων. Κυπριακές επιχειρήσεις και βιομηχανίες επωμίζονται επιπρόσθετα έξοδα, γεγονός που έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις ακόμη και της ΟΕΒ και του ΚΕΒΕ. Επίσης, πολύ ψηλές είναι και οι νέες χρεώσεις που επιβάλλονται για το αγκυροβόλιο στο λιμάνι Λεμεσού, γεγονός που επίσης έχει απωθήσει πλοία και εταιρείες.

Αμεση απάντηση του Υπουργείου Μεταφορών

Σε απάντηση του το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι το συνολικό εμπόριο μέσω του Λιμανιού Λεμεσού έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και τα έσοδα έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με προηγουμένως, κυρίως λόγω της επιτυχημένης εξαγοράς των αχθοφορικών εργασιών, δείχνοντας ότι μέσω τέτοιων κινήσεων το Κράτος μπορεί να αυξήσει σημαντικά τους πόρους του προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών.

Συγκεκριμένα, το όφελος του Κράτους, από το 2017 μέχρι σήμερα ανέρχεται στο ποσό των € 201,6 εκ., ενώ για την περίοδο 2012 – 2016 ανήλθε στο ποσό των €116,5 εκ, συνεχίζει το Υπουργείο Μεταφορών προσθέτοντας ότι πέραν των πιο πάνω εσόδων, οι εταιρείες έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια που αγγίζουν τα €50 εκ. με στόχο τη βελτίωση, ασφάλεια και όσο το δυνατό αυτοματοποίηση της εξυπηρέτησης στο λιμάνι, μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων λογισμικών συστημάτων, τοποθέτησης συστημάτων ασφαλείας, επενδύσεων σε καινούργιο εξοπλισμό και αναβάθμισης του υφιστάμενου εξοπλισμού, εκπαίδευσης προσωπικού καθώς και της συντήρησης και αναβάθμισης των υποδομών.

Σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις, το Υπουργείο Μεταφορών υπενθυμίζει τη σχετική νομοθεσία που ψηφίστηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων προς απλοποίηση της χρέωσης με μια ενιαία χρέωση για κάθε εμπορευματοκιβώτιο αντί της διαφοροποίησης της τιμής ανάλογα με το είδος του προϊόντος, που είχε σαν αποτέλεσμα κάποιες χρεώσεις να μειωθούν και κάποιες να αυξηθούν.

Κατά μέσο οι χρεώσεις παραμένουν οι ίδιες, όπως εξάλλου δείχνει και σχετική μελέτη, ενώ παράλληλα είχαν εντοπιστεί κάποια προϊόντα, τα οποία θα είχαν ψηλότερες χρεώσεις και τα οποία αποτελούν τη μειοψηφία, συνεχίζει το Υπουργείο Μεταφορών προσθέτοντας ότι για τα πρώτα τρία χρόνια (μεταβατική περίοδος), υπήρξε μηχανισμός καταβολής αποζημιώσεων για τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Περαιτέρω αναφέρει ότι από τον Ιανουάριο του 2020, ημερομηνία κατά την οποία έληξε η μεταβατική περίοδος, το Υπουργείο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τον διαχειριστή για να βρεθεί λύση, η οποία όμως να μην δημιουργεί προβλήματα στρέβλωσης ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων και ταυτόχρονα στις αρχές του 2021, το Υπουργείο έχει προκηρύξει διαγωνισμό για αγορά υπηρεσιών για εξέταση όλων των μη ρυθμιζόμενων χρεώσεων.

Ακολούθως το Υπουργείο Μεταφορών διευκρινίζει ότι η χρέωση για τη χρήση του αγκυροβολίου αποτελεί ρυθμιζόμενη χρέωση με ανώτατο όριο στη βάση της νομοθεσίας, η οποία δεν εφαρμόζεται για πλοία που αναμένουν να εισέλθουν στο λιμάνι για να εξυπηρετηθούν.

Επιπλέον σημειώνει ότι για την εν λόγω υπηρεσία υπάρχει ανταγωνισμός από άλλα αγκυροβόλια όπως της Μονής και της Λάρνακας.

Όσον αφορά το διαμετακομιστικό εμπόριο, το Υπουργείο δηλώνει ότι επεξεργάζεται σχέδιο για να μετατραπεί η Κύπρος σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου  και αναφέρει ότι σήμερα, 4 χρόνια μετά την έναρξη διαχείρισης του Λιμανιού από ιδιώτες διαχειριστές, οι εργασίες στο λιμάνι διεξάγονται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, το λιμάνι είναι σε θέση να εξυπηρετεί 24 ώρες καθημερινά και Σαββατοκύριακα, όταν και εφόσον υπάρχει σχετική ανάγκη και ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης των φορτηγών έχει μειωθεί στα 18 λεπτά.

Ανάρτηση Υπουργού Μεταφορών Γιάννη Καρούσου

Σε ανάρτηση στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος αναφέρει:

Το Κράτος, η οικονομία του τόπου και η κοινωνία, έχουν επωφεληθεί από την αποκρατικοποίηση το Λιμανιού Λεμεσού και αυτό φαίνεται τόσο στους αριθμούς όσο και στα υπόλοιπα δεδομένα που έχει το Υπουργείο μπροστά του. Συγκεκριμένα, το όφελος του Κράτους, από το 2017 μέχρι σήμερα ανέρχεται στο ποσό των €201,6 εκ., ενώ για την περίοδο 2012 – 2016 ανήλθε στο ποσό των €116,5εκ. Πέραν των πιο πάνω εσόδων, οι τρείς εταιρείες έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια που αγγίζουν τα €50 εκ.

Ροή Ειδήσεων

100αρης… ο Ίβουσιτς!

Ανάρτηση από την Πάφος FC για τον τερματοφύλακα της...

Σύσσωμη η ΑΕΚ και πλήθος κόσμου στο αντίο του Αυξέντη…

Τελέστηκε το πρωί της Κυριακής (16/3) σε κλίμα βαθιάς...

Έρχονται εξελίξεις στο ΑΠΟΕΛ…

Η ποδοσφαιρική ομάδα έχει απλά μαθηματικές πιθανότητες, να σώσει...

Τραγωδία στη Βόρεια Μακεδονία: Δεκάδες νεκροί από φωτιά σε νυχτερινό κέντρο

.tdb_single_content{margin-bottom:0;*zoom:1}.tdb_single_content:before,.tdb_single_content:after{display:table;content:'';line-height:0}.tdb_single_content:after{clear:both}.tdb_single_content .tdb-block-inner>*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.alignfull.wp-block-cover.has-parallax):not(.td-a-ad){margin-left:auto;margin-right:auto}.tdb_single_content a{pointer-events:auto}.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{content:'Article Top Ad'!important}.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{content:'Article...

Δημοφιλή

Μείωση ΦΠΑ στο οικιακό ρεύμα κατά 10% ανακοίνωσε ο Πρόεδρος…

.tdb_single_content{margin-bottom:0;*zoom:1}.tdb_single_content:before,.tdb_single_content:after{display:table;content:'';line-height:0}.tdb_single_content:after{clear:both}.tdb_single_content .tdb-block-inner>*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.alignfull.wp-block-cover.has-parallax):not(.td-a-ad){margin-left:auto;margin-right:auto}.tdb_single_content a{pointer-events:auto}.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{content:'Article Top Ad'!important}.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{content:'Article...

Μυϊκό το πρόβλημα του Κορέια, περνάει από MRI…

Από εξετάσεις MRI θα περάσει σήμερα ο Άντερσον Κορέια,...

Cyprus League by Stoiximan: Το πρόγραμμα της 1ης αγωνιστικής της β’ φάσης! (ΜΕΡΕΣ-ΩΡΕΣ)

Η ΚΟΠ ανακοινώνει το πρόγραμμα των αγώνων της 1ης...

Στηρίζει την «Διαδρομή Αγάπης» η ΑΕΚ…

Με ανακοίνωσή της η ΑΕΚ γνωστοποιεί ότι στηρίζει την...

«Ήξερα ότι συμβαίνουν όλα αυτά στην Ανόρθωση…» (ΒΙΝΤΕΟ)

Με αφορμή τις δηλώσεις του Γιάννου Οκκά για το...

Το όνειρο που έγινε πραγματικότητα για τον Στέλιο Πισή

Με τον κορυφαίο τραγουδιστή Chris de Burgh, συναντήθηκε ο Στέλιος Πισής, κάνοντας ένα μεγάλο όνειρο του πραγματικότητα. Οπως ο ίδιος αναφέρει στα ΜΚΔ ο...

Μαρία Αριστοτέλους: «Δεν είναι φωτογραφία ανακοίνωσης εγκυμοσύνης. Έχω διαγνωστεί με καρκίνο»

Η πρωταθλήτρια του άλματος επί κοντό και εκπρόσωπος των αθλητών της ΚΟΕΑΣ Μαρία Αριστοτέλους, διαγνώστηκε με καρκίνο και με την κατάθεση ψυχής της για...

Θεόδωρος Σοφοκλέους – Ο Σπαρταθλητής της Πάχνας που κανει περήφανο τον τόπο του

Ο Θεόδωρος Σοφοκλέους ειναι Αθλητής υπεραποστάσεων με καταγωγή από την Πάχνα έκανε για άλλη μια φορά περήφανο τον τόπο του. Εις μνήμη της...

Ζητούν τα προσωπικά σου δεδομένα;

Έλαβες ύποπτο email που ζητά προσωπικά σου δεδομένα; ΜΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ!Κανένας οργανισμός δεν θα σου ζητήσει με αυτό τον τρόπο, προσωπικά δεδομένα. Το τελευταίο διάστημα οι...

«Χρυσοσπηλιώτισσα» η Παναγία μας (ΒΙΝΤΕΟ)

Το ιστορικό σπήλαιο της Παναγίας της Χρυσοσπηλιώτισσας στη Δευτερά, προσελκύει χιλιάδες πιστών ιδιαίτερα αυτές τις ημέρες, παραμονές της γιορτής του 15Αύγουστου. Το σπήλαιο, βρίσκεται...

Φτωχότερα και κοινωνικά αποκλεισμένα τα κυπριακά νοικοκυριά

Σε κίνδυνο φτώχιας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό βρισκόταν το 16,7% του πληθυσμού ή 150.000 με βάση τα αποτελέσματα της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης...